Top articole

Ghid turistic Florenţa

GALLERIA DELL’ACCADEMIA

GALLERIA DELL’ACCADEMIA (ET) – 30 min pentru viziitare. Accademia este excepţional de interesantă pentru colecţiile sale de sculpturi realizate de Michelangelo. Galeria conţine de asemenea o colecţie de artă provenită din principalele ateliere florentine din secolele XIII-XIX.

Prima cameră conţine picturi de la sfârşitul secolului XV şi începutul secolului XVI, incluzând o rafinată Coborâre de Perugino (în partea opusă a intrării). Aceasta are aproape toate calităţile maneriste în urmarea liniilor formate de formele îmbrăcăminţilor folosite pentru a-l coborî pe Hristos de pe Cruce. Grupul din teracotă din mijlocul camerei este un model produs de Giovanni da Bologna pentru a sa Răpire a Sabinelor din Loggia della Signoria.

Galeria Michelangelo

Galeria Michelangelo – Pe cealaltă parte a galeriei se află patru din faimoşii Sclavi (ceilalţi doi se află în Muzeul Louvre din Paris) realizaţi pentru piatra de mormânt a Papei Iulius al II-lea din Roma. Un număr de proiecte au fost realizate pentru acest mausoleu care iniţial trebuia să includă 40 de statui uriaşe şi să fie ridicat în centrul pieţii Sf. Petru din Roma. Versiunea finală se află în Biserica Sf. Petru din Roma. În mişcările lor contorsionate, figurile nefinalizate (realizate între 1513-1520) par să încerce să se smulgă din marmura din care sunt realizate. Ele combină un simţământ de putere şi de patos.

Flancat de doi sclavi (dreapta) este Sf. Matei, o parte dintr-o serie de 12 statui ale apostolilor pe care Michelangelo a fost însărcinat să le realizeze pentru catedrală. Aceste două statui sunt singurele sculptate în întregime şi celelalte nu au fost realizate niciodată.

Pieta Palestrina

Aşa-numita Pieta Palestrina, împreună cu Pieta din Museo dell’Opera del Duomo şi Pieta Rondanini din Milano reprezintă apoteoza finală a artei lui Michelangelo. Supraelaboratele braţe şi torsurile şi picioarele sculptate cu atenţie, portretizate cu o neobişnuită concentrare sugerează greutatea trupului lui Hristos şi ilustrează remarcabila cunoaştere a artistului pentru anatomia umană.

În capătul camerei se află imensa statuie a lui David, într-o apsă care a fost construită special pentru această lucrare, în 1873. Michelangelo era în vârstă de 25 de ani şi avea deja o faimă imensă când a sculptat această capodoperă (între 1501-1504), una dintre cele mai faimoase sculpturi, dintr-un bloc imens de marmură care era considerat inutilizabil.

Eroul biblic care l-a învins pe giganticul Goliat, simbolizând determinarea Republicii Florentine pentru a-şi păstra libertatea în faţa inamicilor, oricât de puternici ar fi fost aceştia. În contrast cu lucrări mai vechi (vezi acelea pe aceeaşi temă din Bargello), David este poziţionat nervos pentru acţiunea cu o praştie în mână, nefiind încă experimentat în serenitatea şi mândria victoriei.

El stă cu întreaga greutate a trupului pe piciorul drept pentru a sugera – folosind tehnica “contrapposto” – tensiunea ce se poate observa imediat înainte de mişcare. Artistul a rupt de asemenea tradiţia portretizării caracterelor, nu prin reprezentarea unui adolescent ci mai mult prin realizarea unui tânăr bărbat musculos a cărei frumuseţe îl transformă într-o reminiscenţă a unui Apollo din antichitate.

Pe pereţi sunt agăţate magnifice tapiserii realizate în Bruxelles în secolul XVI şi care se bazează pe schiţele Creaţiei atribuite lui Van Orley.

Pinacoteca (Galeria de artă)

Pinacoteca (Galeria de artă) – Prima din cele două camere micuţe alăturate (în partea dreaptă a galeriei principale) expun panelul din faţă al faimosului Sipet Adimari (al doilea intrând pe partea dreaptă) descriind celebrarea unei nunţi ţinută în Florenţa pentru unii dintre membrii unei familii aristocrate.

Artistul, un pictor necunoscut din secolul XV, se referă la aceasta ca la „Stăpânul Sipetului Adimari” şi a capturat cu prospeţime şi într-un stil minunat un moment din viaţa contemporanilor săi bogaţi, descriind în detaliu costumele, pălăriile şi artefactele ceremoniale din acele timpuri. În fundal se află Baptisteriul şi clădirile înconjurătoare. Camera conţine de asemenea lucrări care dovedesc o remarcabilă profunzime în schimbările parcurse de la gotic la renascentism.

În primul intrând se află flamboianta Fecioară Maria cu corset de Andrea di Giusto Manzini (prima jumătate a secolului XV). Stilul acesteia este în mod clar gotic cu un fundal auriu, compoziţia fiind formată în forma unui triptic, cu arcuri multifolii în exprimarea caracterelor. Rafinata madonă cu Pruncul cu îngeri şi sfinţi (primul intrând din partea opusă a intrării), pictată la mijlocul secolului XV de Mariotto di Cristoforo reţine sentimentul gotic în realizarea fundalului auriu, executat cu o complexitate caracteristică artei miniaturale, dar forma generală (respectiv forma dreptunghiulară) şi întinderile peisagistice de la distanţă sunt caracteristice stilului renascentist. Lucrarea lui Filippo Lippi, Buna Vestire (al treilea intrând la dreapta uşii) este o lucrare tipică aparţinând Renaşterii Florentine. Această evoluţie spre Renaştere este ilustrată în cele două camere ce urmează.

A treia cameră

Aici sunt (în cea de-a treia cameră) două picturi remarcabile de Boticelli – faimoasa Madonă a mării şi încântătoarea Madonă cu Pruncul cu tânărul Sf. Ioan şi îngeri, o lucrare ce expune o minunată prospeţime şi delicateţe.

În continuarea galeriei de artă (după galeria Michelangelo) se află o statuie a lui David flancată de picturi italiene din secolul XVI. Întinsa Coborâre de pe Cruce (dreapta îndepărtată) de Bronzino descrie în fundal o coborâre de pe cruce în culori maronii şi galbene. Buna Vestire realizată de Alessandro Allori (stânga) o descrie într-un mod neobişnuit pe Fecioară cu spatele aproape întors spre Arhanghelul Gabriel şi cu mâinile ridicate ca şi cum ea ar fi acceptat deja destinul Fiului său, în timp ce picioarele sale şi broderiile formează un mod rafinat de surprindere a unui moment de viaţă.

Gipsoteca

Gipsoteca (Galeria obiectelor modelate în gips) (în capătul opus al galeriei) conţine lucrări realizate de doi sculptori din secolul XIX, Bartolini şi Pampaloni, profesori la Academia de Arte Rafinate. Obiectele expuse sunt modelele originale ale sculpturilor pentru sculpturile din marmură. Pe pereţi se află picturi din secolul XIX, realizate de asemenea de profesorii din academie.

Cele trei camere (cu spatele spre galeria David) conţin picturi toscane din secolele XIII-XIV incluzând trei surprinderi ale scenei Crucificării. Cea dintâi (imediat în partea stângă a intrării) descrie un poză dublă exagerată, care era o caracteristică comună pentru conturarea liniilor şi contrastează cu celelalte două lucrări (la capătul celor două camere pe fiecare latură).

La primul etaj mai este expusă o colecţie de picturi toscane din secolele XIV-XV.

<< pagini ghid turistic Florenţa >>

Top articole
1 Comment
  1. Reply
    Scarlat Iuliana aprilie 16, 2019 at 6:00 pm

    Multumesc mult pentru acest ghid!

Adăugaţi comentariu

*