Top articole

Ghid turistic Florenţa

Apartamentele lui Leon al X-lea

Apartamentele lui Leon al X-lea – Accesul din Sala celor cinci sute, prin uşa din partea opusă de Studiolo. Cele mai multe dintre camere nu sunt deschise publicului, deoarece ele conţin birourile prezentului primar.

Această aripă a conacului a fost adăugată în secolul XVI de Cosimo I. Camerele cuprinse în apartamentele lui Leon al X-lea au fost proiectate ca nişte camere de recepţie pentru oaspeţii de la curtea marelui duce. Decoraţia acestora glorifică meritele familiei de Medici, fiecare trăsătură fiind dedicată unuia dintre iluştrii membri ai familiei. Posedând dorinţa pentru a reprezenta cât mai fidel adevărul, care a fost surprins de Vasari şi de ucenicii lui, cei care au pictat scenele care acoperă pereţii şi tavanele, decoraţiile cuprind nu numai o serie de documente istorice, dar de asemenea o veritabilă galerie de portrete.

Camera lui Leon al X-lea – Cea mai mare cameră din apartamentele lui Leon al X-lea poartă numele acestuia şi este dedicată fiului lui Lorenzo Magnificul, cel care a restabilit autoritatea familiei în Florenţa, în 1512 şi care a fost ales papă în 1513. El este descris sosind în Piazza della Signoria în timpul vizitei la locurile natale, efectuată doi ani mai târziu (pe peretele opus şemineului).

Accesul spre cel de-l doilea etaj se face trecând prin această cameră.

Palazzo Vecchio – Etajul doi

Etajul doi – Acest etaj conţine trei suite de camere (quartieri) – Elementele, Apartamentele, Apartamentele lui Eleonora de Toledo şi Apartamentele Priorilor.

Apartamentele Elementelor – Aceste camere, care sunt situate deasupra apartamentelor lui Leon al X-lea, au fost construite în acelaşi timp şi cu o formă identică. Decoraţiile, bazate pe mitologia antichităţii, au fost proiectate de Vasari folosind un simbolism complex din dorinţa de a exalta virtuţile lui Cosimo I.

Camera Elementelor

Camera Elementelor (1) – Camera este denumită după scenele alegorice cuprinse în decoraţii şi numele a fost transferat întregii suite de camere. Pe pereţi sunt ilustraţiile Apei (Naşterea lui Venus), Focul (Forjele lui Vulcan) şi Pământul (Saturn primind fructul). Pe tavan, în spaţiul dreptunghiular de deasupra reprezentării alegorice a Pământului se află Aerul (carul lui Apollo).

Camera lui Ops şi a lui Cibele

Camera lui Ops şi a lui Cibele (2) – Această cameră îi este dedicată lui Ops, zeiţa romană a abundenţei şi fertilităţii, care este deseori asimilată zeiţei greceşti, Cibele, mama tuturor zeilor. Reţine prin remarcabilul pavaj din teracotă, datând din 1556. Decoraţiile geometrice de pe podea sunt reflectate pe tavan. Cele două superbe secretariate (mobilier special) încrustate cu carapace de broască ţestoasă i-au aparţinut lui Cosimo I.

Camera lui Ceres

Camera lui Ceres (3) – De obicei este închisă. În centrul tavanului împodobit se află Ceres, zeiţa recoltelor, căutându-şi fiica Proserpina (Persefona în greceşte).

Camera lui Jupiter

Camera lui Jupiter (4) – În partea centrală ce împodobeşte tavanul, Vasari şi ucenicii săi descriu copilăria mitologică a lui Jupiter. El a fost salvat de mama sa Ops de crudul său tată, Saturn, care obişnuia să-şi mănânce proprii copii şi a fost adus de nimfe pe Muntele Ida, unde a fost hrănit de o capră. Camera conţine un superb cabinet încrustat cu pietre dure.

Terasa lui Juno

Terasa lui Juno (5) – Anticamera conţine o mică statuie realizată de Verrocchio, un Cupidon înaripat călare pe un delfin. A fost proiectată pentru a fi plasată la intrarea în curte.

Camera lui Hercule

Camera lui Hercule (6) – Pe tavanul acestei camere sunt picturi ce cuprind Cele 12 Munci ale lui Hercule. În zona centrală a tavanului este arătat Hercule copil fiind, cu părinţii săi, Jupiter şi Alcmena. El este strâns de şerpii trimişi de Junona, rivala Alcmenei, pentru a-l ucide.

Terasa lui Saturn

Terasa lui Saturn (7) – Deschisă publicului în timpul lunilor de vară. Terasa are vedere spre una dintre cele mai întinderi şi peisaje de ţară ale districtului Florenţa – (de la dreapta la stânga) Fortul Belvedere, San Miniato şi Piazzale Michelangiolo.

În centrul tavanului se află o pictură ce-l înfăţişează pe Saturn devorându-şi fii. Patru încadrări triunghiulare (ce împodobesc tavanul) conţin reprezentările celor Patru Vârste ale Omului. 12 încadrări dreptunghiulare din capete sunt decorate cu ilustraţii ale celor 12 ore ale zilei.

Galeria

Galeria (8) – Apartamentele Elementelor sunt legate de Apartamentele Eleonorei de Toledo prin îngustul balcon al acestora din urmă, care are vedere spre Sala celor cinci sute şi pune la dispoziţie o bună idee despre excepţionala înălţime a sălii. Prin ferestrele din partea opusă se poate vedea tympanumul ce susţine domul catedralei şi, la distanţă, dealurile Toscanei.

Apartamentele Eleonorei de Toledo – Când Cosimo I a venit să locuiască în Palazzo della Signoria cu soţia sa în vârstă de 18 ani, el şi-a însărcinat arhitectul de curte, Battista del Tasso, să reamenejeze acest palat pentru a folosi o parte din austerele apartamente ale acestuia, odinioară ocupate de reprezentanţii ghildelor (priori). Câţiva ani mai târziu, Vasari şi artistul flamand, Jan Van der Straet, cunoscut mai bine sub numele de Lo Stradano, au acordat acestor camere o înfăţişare mai puţin severă prin decorarea tavanelor cu scene ce constituie un fel de imn al feminităţii.

Camera Verde

Camera Verde (9) – Această cameră, singura la care nu a lucrat Vasari, a fost dormitorul Eleonorei. Pe boltă se află un scut ce poartă însemnele de armă ale Medicilor şi ale casei de Toledo. Coroana ducală şi vulturii imperiali bicefali sunt de asemenea reprezentaţi.

Această cameră se deschide într-un cabinet micuţ (10) care are o micuţă fereastră, folosit de ducesă cu funcţia de birou particular (scrittoio). Se deschide de asemenea spre capela sa particulară (11), care a fost decorată între 1541 şi 1545 cu scene din istoria lui Moise, de pictorul de portrete, Bronzino. Se spune că artistul a luat-o ca model pentru Fecioara Maria pe fiica lui Cosimo I şi a Eleonorei, în Buna Vestire, care atârnă pe peretele din spate, imediat după (dreapta) Coborârea de pe Cruce.

Camera Sabinei

Camera Sabinei (12) – Această cameră a fost folosită de Eleonora ca sală de aşteptare pentru doamne. Pe tavan se află o pictură ce reprezintă o femeie din tribul sabinilor stând între tatăl ei şi soţul roman, pentru a preveni lupta dintre cei doi bărbaţi.

Camera Esther

Camera Esther (13) – Această cameră a fost folosită ca sufragerie. Ea conţine un atractiv bazin de marmură pentru spălat, introdus aici în secolul XIX. Aproape întreg tavanul este acoperit cu decoraţii largi ce cuprind ilustraţii ale Curajului şi Determinării în persoana lui Esther, evreica ce şi-a salvat poporul. În această scenă ea este încoronată de Ahasuerus.

Camera Penelopei

Camera Penelopei (14) – În marele medalion se află o femeie exaltată şi plină de speranţă simbolizând-o pe soţia lui Ulise îmbrăcată într-un costum florentin din secolul XVI. În mai multe locuri, scuturile familiei de Medici cu cele cinci rondeluri aparţinând acestora apar împreună cu scutul Casei de Toledo, ca şi emblema lui Cosimo I (marele medalion de pe aceeaşi latură cu fereastra), care este broasca ţestoasă, simbolul prudenţei şi înţelepciunii, care evocă într-un anumit sens oportunitatea.

Camera La Gualdrada

Camera La Gualdrada (15) – Această cameră este dedicată Virtuţii, întruchipată într-o tânără florentină care şi-a câştigat faima în secolul XIII în urma refuzării unui sărut din partea împăratului Otto al III-lea. Friza de dedesubt de tavan conţine un număr de clădiri din Florenţa care sunt uşor de recunoscut cu toate că au fost pictate aşa cum arătau în secolul XVI.

Capela Priorilor

Apartamentele Priorilor – Aceste apartamente au fost realizate cu un secol mai târziu decât restul conacului, care a fost modificat de Cosimo I.

Capela Priorilor (16) – Oficialităţile (Priori) obişnuiau să se adune aici pentru a se ruga înainte de a lua decizii de natură legală, fapt ce este evidenţiat de conotaţiile din Vechiul şi Noul Testament conţinând o serie de panele plasate în jurul pereţilor. La sfârşitul secolului XV, capela a fost decorată de Rodolfo Ghirlandaio pe un fundal de mozaic de proastă calitate.

Camera de audienţă

Camera de audienţă (17) – Această cameră, care a fost decorată în cea de-a doua jumătate a secolului XV are un somptuos tavan în culori albastru întunecat şi auriu, realizat de Giuliano da Maiano. Împreună cu ajutorul primit de la fratele său, el a sculptat de asemenea şi încântătoarea uşă de acces din marmură ce dă în camera alăturată. Deasupra acesteia se află o nişă cu o statuie realizată de Benedetto ce reprezintă justiţia.

Camera Crinului

Camera Crinului – Aceasta este una dintre cele mai frumoase camere ale conacului. Îşi datorează numele de la crinii aurii realizaţi pe un fond albastru şi care decorează pereţii. Acesta nu este crinul florentin, care este roşu, ci este emblema regelui Franţei cu care Republica Florenţa se afla în termeni de prietenie. Superbul tavan împodobit cu celule albastre şi aurii a fost realizat, ca şi tavanul din camera anterioară, de Giuliano da Maiano (în 1478) al cărui frate este responsabil de delicata lucrătură în marmură a uşii de acces ce surmontează statuia Sfântului Ioan Botezătorul. Uşile sunt decorate cu portretele lui Dante şi Petrarca. Admirabila sculptură intitulată Judith şi Holofernes, de Donatello, este expusă în această cameră.

Cancelaria

Cancelaria (18) – Machiavelli a lucrat în această mică încăpere pentru ultimii 15 ani când a deţinut funcţia de secretar al Cancelariei, conducând diplomaţia Florenţei, până când a fost exilat forţat, în urma reîntoarcerii Medicilor, în 1512. Camera conţine două portrete ale lui Machiavelli – unul un bust din teracotă şi celălalt o pictură realizată de Santi di Tino.

Camera Hărţilor

Camera Hărţilor – În această cameră, proiectată de Vasari pentru Cosimo I, Medicii îşi păstrau îmbrăcămintea oficială şi lucrurile valoroase. Decoraţiile de pe pereţii din jur au fost completate în cea de-a doua jumătate a secolului XVI. Acestea constau dintr-o colecţie de hărţi de un interes deosebit, deoarece arată toată suprafaţa lumii cunoscută în acel moment. Enormul glob terestru din centrul camerei datează din aceeaşi perioadă.

<< pagini ghid turistic Florenţa >>

Top articole
1 Comment
  1. Reply
    Scarlat Iuliana aprilie 16, 2019 at 6:00 pm

    Multumesc mult pentru acest ghid!

Adăugaţi comentariu

*