Sala degli avori (Sala fildeşurilor)
Sala degli avori (Sala fildeşurilor) – Aceasta conţine una dintre cele mai largi colecţii de obiecte de fildeş din lume, cu lucrări ce datează din secolul V până în secolul XVII. Vitrina din faţa peretelui de lângă uşă conţine obiecte din ivoriu (fildeş) italiene din secolele XIV şi XV (un triptic ce descrie scene religioase, cutii acoperite cu figuri, oglinzi convexe) şi piepteni medievali în principal di Franţa. Prima vitrină din centru expune o splendidă masă de şah realizată în şcoala burgundă.
Cel de-al doilea cabinet cu exponate de pe peretele din partea stângă este dedicat artei franceze din secolul XIV, inclusiv suporturi sculptate de oglinzi, lucrări miniaturale cu incrustaţii proiectate pentru a fi folosite de doamne. Următoarea vitrină conţine lucrări din perioada paleocreştină, inclusiv faimosul diptic descriind viaţa Sf. Paul şi, în particular, Adam în Paradis însoţit de numeroase animale (sfârşitul secolului V).
Sala delle maioliche (Camera Majolica)
Sala delle maioliche (Camera Majolica) – Această sală conţine o parte din bazinele spectaculoase din Urbino (secolul XVI) cu o înalt elaborată combinaţie de forme, motive decorative şi culori (vitrina din faţa ferestrelor) şi o serie farfurii largi hispano-maure de culoare maro şi alb (secolele XV şi XVI) cu remarcabile detalii fine realizate în umbre metalice.
Sala delle armi
Sala delle armi (Armurăria) – La dreapta primei camere deasupra sălii magistraţilor. Armurăria conţine o rafinată colecţie de arme şi armuri provenite în special din secolele XVI-XVII, dintre care cele mai multe au aparţinut familiei Medici.
Vitrina din partea dreaptă a uşii conţine o colecţie de remarcabile arme şi scuturi orientale bine executate. Prima vitrină din faţa peretelui de pe partea dreaptă conţine o serie de carabine şi pistoale decorate cu fructe, animale şi diferite figuri, toate aceste frumuseţi fiind realizate în fildeş şi sidef. Aceeaşi vitrină conţine o parte din magnificele coame de fildeş. Restul colecţiei constă în principal din armuri oficiale ale marilor duci din dinastia Medici, inclusiv un număr de splendide scuturi.
Sala di Giovanni della Robbia
Sala di Giovanni della Robbia (Sala Giovanni della Robbia) – Deasupra sălii fildeşurilor. Această cameră conţine o colecţie de lucrări provenite de la ultimul din cei trei sculptori della Robia, strănepotul lui Luca, care s-au îngrijit de tehnica sculpturii în teracotă smălţuită, extinzându-se până la compoziţii mult mai complexe cu o mare varietate de culori, care se pot dezvolta dintr-un regret sigur pentru armonioasele Madone realizate de Luca şi de bucuria prospeţimii sculpturii lui Isus ale aceluiaşi autor. Un exemplu tipic al acestei evoluţii poate fi văzut (în partea dreaptă a uşii) în predela care îl descrie pe Hristos şi sfinţi.
Principala sa caracteristică este realismul, profunzimea motivelor ornamentale şi complexitatea sa cromatică. Acelaşi este adevărul în privinţa largii Piete în basorelief accentuat aşezată pe fundalul unui peisaj plin de stânci, clădiri, copaci şi călăreţi şi o imensă Nativitate înconjurată de două apariţii ale lui Isus în faţa Mariei Magdalena (Noli me Tangere). Giovanni a creat de asemenea compoziţii simple şi mult mai liniştitoare, cum ar fi delicata Madonă cu Pruncul cu Sf. Ioan (peretele din partea opusă a uşii).
Sala di Andrea della Ribbia
Sala di Andrea della Ribbia (Sala Andreea della Robia) – Stânga. La fel ca şi succesorul său, Andrea della Robia, nepotul lui Luca şi tatăl lui Giovanni, a creat de asemenea graţioase şi delicate Madone. În sculpturile lui Andrea, în orice caz, formele curgătoare şi simplitatea nobilă atât de caracteristice lucrărilor lui Luca, au creat efecte decorative mai rafinate. Madonele şi Pruncii realizaţi de el sunt împodobiţi cu capete de heruvimi, flori şi frunze şi sunt împodobite cu culori vii.
O capodoperă nu mai puţin desăvârşită, cel puţin din punctul de vedere al armoniei şi compoziţiei, este Doamna noastră a arhitecţilor (în partea dreaptă a ferestrei) realizată pentru ghilda pietrarilor şi a dulgherilor ale căror unelte sunt descrise în frizele înconjurătoare şi a sa Madonă cu perne (în partea stângă a uşii). Bustul unui copil din centrul sălii şi portretul unui tânăr bărbat necunoscut, de pe peretele din partea dreaptă, ambele expun un remarcabil rafinament.
Sala del Verrocchio
Sala del Verrocchio (Sala Verrocchio) – În partea stângă. Această sală conţine o colecţie ce cuprinde mai multe sculpturi realizate de artişti florentini care, atât ca pictori, cât şi ca sculptori, au reprezentat unele dintre figurile proeminente ale Renaşterii Italiene. În apropierea centrului camerei se află faimoasa statuie din bronz a lui David, datând de la cca 1465 şi sculptat pentru tânărul Lorenzo Magnificul şi fratele acestuia, Giuliano, cu care Verocchio a fost prieten.
La fel ca şi lucrările lui Donatello, ale cărui teme Veroccio le-a folosit în mod repetat, eroul biblic este descris cu delicateţe, pe când era încă un tânăr adolescent şi lucrarea este tratată cu graţie şi sensibilitate. În faţa peretelui din partea opusă a ferestrelor este de notat bustul unei tinere femei ţinând în mână un buchet de flori. Mâinile sale lungi sunt admirate pentru naturaleţe, au o aparenţă aristocratică, şi această lucrare are foarte puţine rivale pe tărâmul sculpturii. Identitatea modelului rămâne un mister (poate că a fost Lucrezia Donti, amanta lui Lorenzo Magnificul). De notat sunt de asemene, de acelaşi artist, două încântătoare Madone cu Pruncul, care contrastează evident cu caracterul expresiv şi dramatic al lucrărilor cum ar fi cele din teracotă policromă – Învierea şi Moartea Francescăi Pitti-Tornabuoni -, indicând abilitatea lui Verocchio pentru a se adapta la natura subiectului.
Printre lucrările realizate de alţi sculptori de la sfârşitul secolului XV, cea mai reprezentativă este – în partea stângă a uşii – planul lui Francesco Laurana, bustul lipsit de emoţii al Battistei Sforza, ducesa de Urbino, oraşul în care artistul dalmaţian a lucrat de asemenea, cu toate că şi-a petrecut cea mai mare parte a vieţii la Neapole. În partea dreaptă a uşii se află un număr de sculpturi realizate de Mino da Fiesole, incluzând un foarte rafinat medalion al Madonei cu Pruncul şi remarcabilul portret al lui Rinaldo della Luna. O Adorare a Copilului (în faţa peretelui îndepărtat), în forma unui tondo şi un extrem de neobişnuit bust al lui Matteo Palmieri realizat de florentinul Antonio Rossellino.
Cele două camere alăturate (în capătul îndepărtat pe partea stângă) conţin o colecţie de medalioane. Prima cameră conţine un bust mare al cardinalului Zacchia Rondanini, realizat de Algardi.
Sala dei bronzetti
Sala dei bronzetti (Sala statuetelor de bonz) – Această sală (situată în partea opusă a sălii lui Verocchio) găzduieşte o colecţie vastă de statuete din bronz din Renaşterea Italiană. În acea perioadă acestea au reprezentat obiecte foarte la modă pentru decoraţiile interioare printre societatea aristocrată.
Aceste statuete de bronz erau replici în miniatură ori ale unor statui din antichitate (vitrina din partea stângă a uşii – Lacoon) sau după lucrări contemporane cu perioada respectivă realizate de Michelangelo şi Giovanni da Bologna (prima vitrină din faţa peretelui de pe partea stângă) sau creaţii originale din studiourile de renovare ale artiştilor locali – Cellini, Givanni da Bologna şi Ricco de Padova (vitrina centrală). Aici sunt de asemenea şi obiecte de uz zilnic – lămpi, sfeşnice etc. (vitrina din capătul îndepărtat).
Multumesc mult pentru acest ghid!